Hilda Bruls

Cognitieve gedragstherapie

 

 

Waarom Cognitieve gedragstherapie (CGT)

Cognitieve gedragstherapie is een stroming binnen de psychotherapie die zich richt op het denken en het gedrag van cliënten om zo problemen de baas te worden.

De behandelmethode is gebaseerd op de theorie dat gedachten, gevoelens en gedrag onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Als iemand negatieve gedachten heeft, zal dat bijvoorbeeld ook zijn invloed hebben op het gevoel en het gedrag van deze persoon.

Als CGT therapeut probeer je met name het gedachtepatroon van de cliënt te veranderen, waardoor ruimte ontstaat voor positieve gevoelens en gedragingen. 

Cognitieve gedragstherapie is breed inzetbaar. Mensen met zeer uiteenlopende problemen hebben baat bij een cognitief gedragstherapeutische behandeling zoals,
burn
-out, depressieve gedachten, rouw,  trauma, verlies, onzeker zijn, (vaal)angsten,
gepest/pest gedrag en verschillende gedragsstoornissen zoals omgaan met je ADHD of ASS
. De therapie is geschikt voor volwassen en kinderen. Door gebruik te maken van technieken uit de cognitieve gedragstherapie leer je:


Qua denken: 

  • Depressieve gedachten kunt verminderen.
  • Positieve gedachten kunt stimuleren.
  • Dwangmatig gedrag kunt verminderen.
  • Het relativerend vermogen kunt versterken.


Qua voelen:

  • Angsten reduceren
  • Boosheid reduceren.
  • Zelfvertrouwen kunt stimuleren.
  • Contact met eigen lichaam kunt stimuleren.


Qua handelen:

  • Dwangmatig gedrag kunt verminderen.
  • Actief gedrag kunt stimuleren.
  • Vermijdingsgedrag kunt verminderen.
  • Meer controle over het eigen leven creëert.


De duur van een behandeling is sterk afhankelijk van de problematiek. In verhouding tot de meeste andere therapieën kent cognitieve gedragstherapie een korte behandelingsduur.

Vaak volgt men één sessie per één of twee weken. De meeste behandelingen nemen niet meer dan tien tot vijfentwintig sessies in beslag.